Her kan vi se på bilsport, hvordan det organiseres og reguleres, og hvem som bestemmer, hvis man er interessert i å arrangere en offisiell konkurranse. Bilsport defineres som en motorsport der det brukes biler til å kappkjøre på ulike måter. Det er FIA, eller Federation Internationale de l’Automobile, som har hovedansvaret for internasjonal organisering av bilsport. Denne organisasjonen ble grunnlagt i 1904 i Frankrike. Så organisert bilsport er noe som har vært til stedet svært lenge. Lengre enn hva Norge har vært som selvstendig stat faktisk! Overraskende fakta for noen kanskje.

Organisert bilsport kom ganske raskt etter at den første bensindrevne bilen ble utviklet, og det tok ikke lang tid før noen begynte å kappkjøre med dem. Folk var jo så utålmodige at de kappkjørte med biler som ble dratt av hester, mens de ventet på den nyeste oppfinnelsen. Det aller første kjente billøpet ble arrangert den 28 april i 1887, i en to kilometers bane i Paris. Det ble arrangert av Fossier og løpet ble vunnet av Georges Bouton. Ikke så rart kanskje, siden han var den eneste deltageren. Antageligvis var han det siden han var den eneste som hadde en bil, en bil som han hadde bygget selv.

Så organisert bil-konkurranse er knappest noe nytt, og det kappkjøring generelt er definitivt ikke det, siden folk har til alle tider kappkjørt, men hester eller kameler tidligere. Det finnes veldig mange ulike bilsportgrener der ute, og det er også mange ulike biltyper som blir brukt. Til og med lastebiler blir brukt i konkurranse. Kanskje ikke den mest fartsfylte grenen, men definitivt noe som er både gøy og interessant å se på. Videre skal vi lese litt mer om ulike konkurranser.