James Hunt er et navn de fleste motorinteresserte har hørt om. Ikke på grunn av hans meritter og titler, men hvordan hans personlighet, både på og utenfor banen, formet racerbilsporten på 70-tallet. Han var kjent som en villmann som la igjen alt utpå banen, og selv om han kun ble verdensmester i formel 1 én gang (1976), så står han igjen som en av de mest fargerike personlighetene i sportens historie.

Hunt vokste opp sørvest i London og det tok ikke lang tid før folk rundt guttungen forsto at han var spesiell. Han var en utålmodig gutt, men det var ingen tvil om at han var et idrettstalent. Da han ikke kom inn på medisinstudiet fastslo James at det var racerfører han ville bli, etter å ha sett et løp på Silverstone.

Etter dette ble han nærmest besatt av motorsporten – og det var å bli verdensmester som var målet hans. Han finansierte seg selv og bygget sin egen bil. Sete på bilen hans var en hagestol som han hadde fått fra sine foreldre, og denne stolen gjorde at han ble diskvalifisert på sitt første løp. De neste årene skulle bli preget av mange ulykker utpå banen, men når han klarte å unngå diverse kollisjoner, var han ansett som et talent.

Hunt ble signert av Alexander Hesketh, og selv om Hesketh i hovedsak skulle satse på Formel 2, ble det straks besluttet at de skulle starte i Formel 1. Det var ikke på grunn av suksess i Formel 2, snarere tvert i mot, men først og fremst på grunn av at økonomien til Hesketh var god nok til å kjøre i Formel 1. Det var i disse tider at Hunt møtte

Niki Lauda, sin argeste konkurrent gjennom sin karriere.

1976 var året da drømmen til James Hunt endelig ble en virkelighet. Etter å ha tapt for Niki Lauda året før, var James klar for en ny kamp. Da de første løpene var gjennomført så det tilsynelatende ut som om Lauda nok en gang skulle få tittelen som verdensmester, men under det livsfarlige løpet i Nürmberg tok bilen til Lauda fyr og han led store brannskader.Lauda ble innlagt på sykehuset og det var i disse tider at Hunt fikk sjansen til å ta igjen Niki. Lauda kom ikke tilbake før Japan Grand Prix, men hadde fortsatt en tre-poengs-ledelse over Hunt, til tross for tiden på sykehuset. Niki tok imidlertid ikke den samme sjansen som han gjorde i Nürmberg og stoppet bilen midt i løpet. Hunt kjørte som en villmann, og ble til slutt nummer tre, som sikret han fire poeng. Dermed ble Hunt verdensmester i Formel 1 i 1976 med sine 69 poeng, ett poeng mer enn Lauda.

Det er ingen tvil om at Hunt er en av de mest fargerike karakterene innenfor motorsport gjennom tidene. Selv om en verdensmesterskap tittel ble nok for briten, så står han igjen som et symbol på Formel 1 og motorsporten, og ikke minst hvilke risikoer disse mennesker tar!

Trygt og sikkert lån? Besøk centum.no for mer informasjon.