Nytt år, nye regler, nytt utseende. Etter en av de mest spennende sesongene i historien, hvor Max Verstappen til slutt ble kåret til den raskeste føreren i 2021, skal Formel 1 gjennom en av de største regulatoriske endringene på flere tiår.
Hvorfor skal regelverket endres?
Overhalingen av Formel 1s tekniske forskrifter for 2022 er så omfattende at det er lettere å liste opp de delene av bilen som ikke endres enn delene som skal forandres på. Når det er sagt, vil bilene som stiller opp på asfalten for det første løpet i mars, fortsatt umiddelbart kunne gjenkjennes som Formel 1-biler, selv om formene og filosofiene som utgjør designene vil være et betydelig avvik fra de som krysset mållinjen i fjorårets finaleløp i Abu Dhabi.
Da Formel 1 og FIA, racingens styrende organ, først satte seg fore å lage det nye regelverket i 2017, hadde de ett hovedmål: å legge til rette for dueller og forbikjøringer. Faktorer som estetikk og kostnad var også en del av ligningen, men det overordnede formålet med hver artikkel i de nye forskriftene er utvilsomt å øke sjansene for forbikjøring.
Problemet F1 prøvde å overvinne var godt kjent fra starten. I årevis har sjåførene klaget over tap av downforce mens de lå bak en annen bil, noe som gjorde det vanskelig å planlegge og utføre en forbikjøring, da de mistet ytelsen i svingene jo nærmere de kom bilen foran.
De aerodynamiske overflatene til en Formel 1-bil er designet for å tilby så mye downforce som mulig når luft passerer over dem, men designprosessen for å nå disse overflatene forutsetter at luftstrømmen er ren og konstant. Så snart en annen bil kjører foran, forstyrrer den luftstrømmen over de aerodynamiske overflatene og gjør dem mindre effektive, noe som reduserer bilens ytelse i svinger. Derfor skal bilene nå forandres slik at de kan kjøre rett bak bilen foran, uten å miste såkalt downforce. De største endringene ved de nye bilene er at dekkene vil bli langt større, mens frontvingen vil bytte form.
Mye av spenningen under løpene er å høre kommunikasjonen mellom fører og lagledelsen, via airpods, som gjør det mulig for føreren å få informasjon fra lagledelsen, men også gi informasjon tilbake. Slik får TV-seerne være med på de forskjellige taktiske valgene hvert enkelt lag gjør, som for eksempel når og hvor mange ganger en fører skal in til pitstop. Denne delen av konkurransen vil det bare bli enda mer lagt vekt på i kommende sesong.
Hvem vil de nye reglene passe best?
Noe av det fine med det nye regelverket er at ingen vet på dette stadiet. Det er utrolig usannsynlig at Williams, Haas eller Alfa Romeo vil befinne seg i pole position i åpningsrennet, men det er vanskelig å gjette blant topplagene.
Det eneste som er sikkert er at ikke alle ti lagene kan få full klaff og regelmessig utfordre om pallplasser i 2022, så til tross for optimismen, vil det helt sikkert bli en taper for hver vinner under det nye regelverket.