Italia har to store racerbaner, Monza og Imola. Monza er en by i regionen Lombardia, med Milano som hovedstad. Imola ligger i San Marino.
De er blant verdens mest omtalte bilbaner for racing. Monza-banen er spektakulær, med høy fart og svært krevende svinger etter lange strekk. Feiler man her kan det gå riktig ille. Imola er fartsfylt og fylt av tragedier.
Monza-banen er formet som en boomerang der førerne kan skyte fart direkte i utløpet av svingene for å utnytte g-kreftene. Dette er viktig for å minimere friksjonen og tap av plasseringer. De beste førerne bruker disse punktene til å forsere i feltet. I dag brukes Monza banen til flere motorsporter, slik som Formel 1, Moto GP og turing.
Det er spesielt som formel 1 bane at Monza har fått oppmerksomhet. Den ble bygget allerede i 1922, og skulle være en testbane for nye italienske biler. Alt fra Alfa Romeo og Ferrari testet fart, bilinnredninger og chassis . Den gang uten sjikaner for å begrense toppfarten. Allerede noen få år etterpå skjedde den første store tragedien, da 30 tilskuere og føreren Emilio Materassi omkom i sin Bugatti T35C.
Banenes utvikling
Banen har hatt ulike lengder og form. Fra starten av var banen 1 mil, mens i dag er den nesten 6 kilometer lang. Den ble bygget for testing men fikk etter hvert oppmerksomhet som en skikkelig racerbane for de aller tøffeste. De bygget en enorm rundbane med økende kurver for stor fart, men flere ulykker skjedde. Den ovale banen var rask og over 4 km lang. Etter dette bestemte de seg for å fjerne denne delen av banen og innføre flere sjikaner, skarpe svinger som reduserer farten betraktelig.
I 1972 ble sjikanen Variante Ascari bygget for å øke sikkerheten enda mer. I dag er de mest kjente svingene Rettifilo og Roggia, samt Curva di Lesmo og Curva Parabolica.
Den første skandinav omkommer på Monza i 1978, det er svenske Ronnie Petterson som ble påkjørt i en voldsomt krasj. Han døde senere av blodpropp på sykehuset i Milano.
Imola har lange strekker og uregjerlige svinger. Tamburello-svingen er velkjent for høy fart. I løpet av noen vår-dager i 1994 døde to førere.
Verdens raskeste racebane
Monza er i dag kjent som verdens raskeste racerbane om man regner gjennomsnittsfart. Rekorden på de 5703 meterne er 1:21 satt av Rubens Barrichello i 2004 og gir en fart på over 255 km/t. Dette er helt enormt når man tenker på at banen har mange sjikaner.
Monza er Italias andre racerbane sammen med Ferrari test-banen Imola. Denne banen har også en rekke tragedier å se tilbake på. Banen som ligger i San Remo kalles Imola, og på to dager i 1994 døde to førere, blant dem, legenden Ayrton Senna. Den beryktede Tamburello-svingen ble Sennas siste.
Formel 1 og motorsport er fartsfylte idretter som krever absolutt konsentrasjon. Selv da er mye overlatt til tilfeldighetene. Monza er den raskeste av alle, og det er prestisje å vinne trofeet der. I dag er bilene mer miljøvennlige og sikre for førerne.