En av de mest katastrofale ulykkene som har skjedd i motorsport er en ulykke som skjedde i Le Mans under 24-timersløpet i 1955. Den franske kjøreren Pierre Levegh kjørte sin Mercedes 300 SLR inn i en annen sjåfør og deretter inn en vegg hvor den sprengte. Levegh ble drept da han ble kastet ut av bilen, men på grunn av at bilen var veldig brannfarlig og at flere deler rammet publikum, så ble også 83 tilskuere drept, men over 100 ble skadet.

Denne ulykken gjorde et sterkt inntrykk på alle de ulike arrangørene, som gjorde tiltak for å forandre på regelverket slik at biler ikke skal være like brannfarlige og at publikum skal være sikrere som tilskuere.

En annen viktig og tragisk ulykke er døden til Roger Williamson i 1973. Han punkterte et hjul på en bane i Nederland, noe som gjorde at han krasjet inn i en barrière, hvorpå han og bilen fløy over 200 meter bort. Bilen begynte å brenne, og det var ingen som kunne hjelpe han siden ingen hadde på seg brannsikre klær. Dette er noe som har naturligvis forandret seg veldig mye siden den tid, og det er noe som absolutt ikke ville vært akseptabelt i dag.

Det er flere lignende ulykker hvor sikkerheten ikke har vært akseptabel, som blant annet i 1977 da Tom Pryce krasjet med sikkerhetsfolk som gikk ut på banen for å slukke en brann i en annen bil. Dette ville heller ikke skjedd i dag, da man har system på plass slik at biler skal senke farten, så at det er trygt for alle, både sjåførene og sikkerheten. Både Tom Pryce og Frederik Jansen Van Vuuren døde i den ulykken.