24 Heures du Mans, eller 24 timersløpet Le Mans er verdens eldste aktive motorsport konkurranse og har blitt arrangert årlig siden 1923, nær den franske byen Le Mans. Den blir arrangert av ACO eller Automobile Club de l’Oues og blir holdt på banen som heter Circuit de la Sarthe. Den er en av verdens mest prestisjefylte konkurranse og den er ekte test av ens effektivitet og utholdenhet.
Løpet er en av tre løp som er alle sjåførers drøm om å vinne. Triple Crown of Motorsport kalles det, og det inkluderer Le Mans, Indianapolis 500 og Monaco Grand Prix. Det er kun en person som har vunnet alle tre i sin karrerie og det er engelskmannen Graham Hill. Le Mans kan godt sies å være den mest utfordrende konkurransen i motorsport siden bilene må kjøre i 24 timer, og det skal mye til for å få bilene til å holde ut uten feil gjennom hele løpet. I 2017 så måtte hele elleve biler avbryte løpet på grunn av feil. Det er kanskje naturlig når en tenker over det, det er mye som kan skje feil når en bil skal være i konstant høy hastighet i 24 timer. Det må jo være vanskelig nok å følge med og være tilskuer i 24 timer, for å ikke snakke om å delta. Så konkurransen handler ikke om hvem som kan lage den raskeste bilen, men heller den som kan lage en bil som er rask, men som også holder ut så lenge.
Det er også noe som går utover sjåførene, og overraskende nok så fantes det ingen regler på hvor lenge en sjåfør fikk lov til å kjøre, eller hvor mange sjåfører en bil kunne ha. Og dermed brukte de aller fleste to sjåfører i begynnelsen. Det har vært noen som har forsøkt å kjøre hele løpet alene, Pierre Levegh og Eddie Hall prøvde det, i håp om å spare tid ved å ikke bytte sjåfør. Men dette er ikke lov lenger. Det var på slutten av 80-tallet at det ble bestemt at minst tre sjåfører skulle kjøre hver bil. Nye reguleringer gjorde at på 90-tallet så kunne ingen sjåfører kjøre mer enn 4 timer i strekk og ingen mer en 14 timer totalt. Dette er jo naturligvis gjort for å redusere risikoen for ulykker, noe som jo er logisk nok.
Det er jo en fantastisk utfordring, om enn ikke for alle, selv om reguleringen for sjåførene har gjort at det er ikke like vanskelig å innbille seg at som sjåfør skulle man nok klart seg greit. Det er heller mekanikerne som har den vanskeligste jobben, ved å være sikre på at bilen holder stand gjennom et helt døgn, og de ter klart det er en svært interessant konkurranse.